سید حسام نوربخش

چرا دانوین؟

1- دانوین تنها یک کتاب هوشمند نیست!

کتاب، نوع آموزش گذشته بوده است و هوشمندی، نوع آموزش کنونی. اما تلفیق این دو برای خلق سبک آموزشی نوین، نیازمند ویژگی‌های دیگری است که دانوین به دنبال آن است:
محتوای جذاب و مبتنی بر تجربه و آزمایش: اعم از تولیدی و تامینی
تبدیل به پلتفرم (بستر): ایجاد فضای حضور کاربران، فعالیت اجتماعی، فعالیت آموزشی، ارائه خدمات دیگران، مشارکت فعال مخاطبان
پویایی و به روز بودن: امکان تعامل با مخاطب و تغییر محتوا با تغییر مواد درسی و رویکردها
متن و طراحی متناسب با ذائقه نسل جدید
تاکید بر اصالت شیوه‌ی مرشد و شاگردی
استفاده از بازی‌وارسازی (Gamification) و جذابیت‌های ویژه

2- تمرکز دانوین بر تحول آموزش

با ایجاد نقشه‌ی شبکه وسیع جامع آموزش و ایجاد سیستم آموزشی نوین توسط دانوین، می توان امیدوار بود پازل آموزش کم‌کم تکمیل شود و نیازهای کشور برطرف شود. با توجه به نیاز تحول در آموزش کشور، دانوین برنامه‌های برای ایجاد فضای تحول آموزشی و تغییر رویکرد نظام آموزش و پرورش از منفعل به فعال است. در آینده دانوین میتواند مرجع آموزش نوین کشور باشد و نشان دهد انتقادات موجود در سیستم آموزش و پروش، راه‌حل دارد.

3- تغییر شیوه‌ی آموزشی، از حافظه محور به تجربه محور

یکی از انتقادات اساسی به آموزش فعلی کشور، تمرکز بر حافظه محوری است. لازم است این نگاه آموزشی تغییر کند. دانوین با تمرکز بر انتقال تجربه، بازی آموزی و بازی‌وارسازی، شیوه‌ی آموزش را به کلی تغییر خواهد داد.

4- تاکید بر محتوا و راه‌اندازی انقلاب محتوای آموزشی

طی سالهای متمادی، محتوای مورد نیاز آموزش کشور، از غرب وارد شده و مشکلات بسیاری را ایجاد کرده است. دانوین با راه‌اندازی راهکار تولید محتوا و آموزش معلمان و مخاطبان برای تولید محتوا، در راه انقلاب محتوا قدم خواهد نهاد.

5- چشمانداز 5 ساله به سوی کسب و کار پایدار

برنامه‌ی 5 ساله برای تبدیل دانوین به کسب و کار پایدار اقتصادی فرهنگی با تدوین طرح کسب و کار و پیش‌بینی‌های لازم مالی تدوین شده است. این برنامه تغییر نگاه آموزشی، شیوه‌ی یادگیری، اصلاح نگاه کلان آموزش و پرورش همراه با امکان درآمدزایی و توجه به اقتصاد آموزش، تحولی آهسته و پیوسته در آموزش کشور ایجاد خواهد کرد.

6- مشارکت تمام نقش‌آفرینان اعم از دانش‌آموز و معلم در تولید محتوا و ارزیابی

بخش محتوای تولید کاربر (UGC) و ایده‌های بازی‎‌وارسازی، باعث تشویق همگان به حضور و رقابت در تولید محتوا و ارزیابی محتوای تولید شده خواهد شد. به همین صورت هرچه راهکار کارآمدتر باشد، نتایج بهتری در ارزیابی کسب خواهد کرد. همزمان کاربران نیز در ارزیابی مهارت خواهند یافت.

7-حضور متخصصین و هم‌افزایی ارتباطی آنها

با توجه به نیازهای مستقیم و غیرمستقیم دانوین به متخصصین آموزش، فناوری، ارتباطات، طراحی، تولید محتوا و رسانه، پیش‌بینی شده است این متخصصین با حضور و تعامل مستقیم در تولید و راهبری دانوین، موجب هم‌افزایی و کاهش فاصله‌های فرهنگی و مفهومی خواهند شد.

8- تاکید بر آموزش مبانی فرهنگی ایرانی اسلامی

با توجه به نیاز پرورش نسلی کارآمد، آشنا و معتقد به فرهنگ ایرانی ـ اسلامی، نگاه حاکم بر آموزش در دانوین به تربیت غیرمستقیم و با اشاره و تمثیل به فرهنگ و ادب اسلامی می‌پردازد. در نمونه پیوست 1، می توان برخی از شیوه‌ها و مفاهیم را مشاهده کرد.

9- ایجاد شبکه فعالان آموزشی تربیتی

تاکنون تلاشهای بسیار برای ایجاد شبکه فکری و بهره‌گیری از توان علاقهمندان به آموزش و تربیت، انجام شده، اما نتایج آن ملموس و قابل اتکا نبوده است. دانوین با ایجاد بستر ارتباط فعالان و شناسایی آنها، فضای تعامل و هم افزایی میان ایشان را فراهم خواهد کرد. در آینده میتوان با جهت‌دهی این شبکه، نتایج را به سوی بهره‌وری سوق داد.

فیلممدرسه فیلیمو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *